Klimataktion

Reseberättelse del 1 från Nina Naim som besöker Klimataktions Indienprojekt och WWFs tigerprojekt.






från en av projektskolorna, Anuyog Vidyalay School

från en av projektskolorna, Anuyog Vidyalay School

Mitt möte med den indiska vågen

 

Ute har det varit 46 grader under dagen men även såhär framåt nio på kvällen så kan man känna hettan utifrån tränga in i husen. Vi är på besök hos en familj i en liten stad i centrala Indien, där båda föräldrarna är engagerade lärare, vi ska precis äta kryddstark och vällagad middag och samtalet under kvällen har rört sig kring arrangerade äktenskap, kvinnans roll i Indien, religion och miljö. Plötslig dyker frågan upp om jag vill föreläsa för studenterna på skolan där mannen i familjen jobbar, nästa morgon. De senaste dagarna har vi inte sovit mer än fyra timmar per natt och hettan har gjort oss lagom yra, men en sådan här chans får inte gå förlorad så självklart tackar jag ja!

 

Tidigt nästa morgon står jag framför cirka hundra elever och deras lärare och talar om klimatet och biodiversitet samt den stora anledningen att jag har kommit till Indien, nämligen tigern. Min föreläsning översätts till marathi, det språk som är modersmål för de som bor i denna del av Indien och det finns ingen el så projektorn drivs av ett batteri som hela tiden lägger av så att min powerpoint försvinner. Barnen sitter tätt samlade på golvet framför mig och utan AC är det tryckande hett. Trots vissa praktiska svårigheter blir interaktionen oerhört spännande, både lärarna och eleverna deltar aktivt i ett samtal kring ekosystemtjänster och klimat men vi pratar även om studenternas egna känslor och erfarenheter inför ett så mäktigt djur som tigern.

IMG_2790

I Mumbai hade jag ett flertal liknande interaktioner med de skolor som Srushtidnyan, Klimataktions samarbetsorganisation, sedan många år tillbaka arbetar med, men här i Warora, som staden heter, är det annorlunda. Här befinner jag mig några mil ifrån Tadoba, en nationalpark i Indien som ingår i ett större område som huserar ca 30 procent av världens nu levande vilda tigrar. Till skillnad mot eleverna i Mumbai har ingen i rummet någonsin sett en levande tiger, trots att de lever så nära inpå. Vi pratar vidare om hur ekosystemen fungerar och toppredatorernas roll att hålla systemen i balans och hur allt hänger ihop i en komplicerad väv. Många av barnen blir förvånade när de inser att tigern är direkt kopplad till det rena vattnet och jag kan märka att attityden under de få timmar jag interagerar med studenterna verkligen förändrar deras inställning. Vi lär av varandra och med glädje i hjärtat hör jag några av ungdomarna säga att ”Tigern är vår vän, vi ska sprida denna kunskap” när jag avslutar mitt besök.

IMG_8747

Nina i undervisar i ett klassrum om biologisk mångfald

Precis som denna lilla berättelse om ett oväntat möte har den senaste månaden bjudit på ständiga fantastiska och lärorika situationer, till stor del tack vare den enorma kunskap och kontaktnät inom miljörörelsen som medlemmarna i Srushtidnyan besitter, men kanske även på grund av att det i Indien finns en enorm hjälpsamhet och generositet från alla man träffar. Jag har lärt mig att det bästa är att aldrig veta vad som ska komma, hålla hjärtat öppet samt säga ja och låta sig svepas med av den indiska vågen.

Anuyog Vidyalay School

Anuyog Vidyalay School

Nina och delar av Srushtidnyans team, Sangeeta Kharat med dottern Sanika.

Nina och delar av Srushtidnyans team, Sangeeta Kharat med dottern Sanika.

Nina Naim, Klimataktion Stockholm

 

Bli månadsgivare till Klimataktion Stockholms Indienprojekt!

Partnerorganisationen Srushtidnyan i Mumbai fortsätter med sitt pedagogiska hållbarhetsprojekt i sju skolor i Mumbai och tre skolor på landsbygden i Western Ghats-området. Klimataktion medfinansierar projektet genom en särskild insamling. Om du kan, lämna ett enstaka bidrag eller bli månadsgivare! Nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta stödja projeket. Uppge ditt namn och epostadress på inbetalningen!

Pg 65 49 47 – 1

 

Like this Article? Share it!

Leave A Response