Klimataktion Sundsvall kräver sänkta priser för bussresorna i Sundsvall. Idag är dessa orimligt höga.
För att nå de klimatpolitiska målen behöver vi minska koldioxidutsläppen. För att minska koldioxidutsläppen behöver vi minska utsläppen från bilismen. Ett sätt att lyckas med det är att främja kollektivtrafiken. Eftersom många bilresor är korta, i synnerhet inom tätorterna, finns en stor potential i att öka bussåkandet. Det kräver att kollektivtrafiken blir mer attraktiv.
På platser där det finns tillgänglig kollektivtrafik väljer många ändå att ta bilen. En orsak är att priserna är för höga. En enkelbiljett för en vuxen på stadsbussen kostar idag 29 kronor i Sundsvall. För exempelvis en familj i Granloholm kostar en bussresa till och från centrum uppåt 180 kronor. Det blir ofta dyrare än att ta bilen. Eftersom det är något mer obekvämt att välja bussen framför den egna bilen måste alternativet vara attraktivt på annat sätt. Där är priset en viktig faktor. För att locka människor att ställa bilen krävs att bussen är betydligt billigare.
I Sundsvall har politikerna valt att höja biljettpriserna. Ur miljösynpunkt är det givetvis helt fel. Att Sundsvall också backar i Aktuell Hållbarhets årliga sammanställning (se https://kommunrankning.miljobarometern.se/resultat-alla/) visar att utvecklingen går åt fel håll. Ansträngningarna borde istället trappas upp för att Sundsvall inte ska hamna på efterkälken i klimatarbetet.
Det går att göra rätt. På flera håll sänker politikerna istället priserna i kollektivtrafiken. I grannkommunen Härnösand kostar ett månadskort 50 kronor (jämför med drygt 1200 kronor för en vuxen i Sundsvall). I flera kommuner som Kiruna, Sala och Fagersta har det till och med införts nolltaxa på de lokala bussarna. Även runt om i Europa görs offensiva satsningar. I Luxemburg och Tallinn är det exempelvis gratis. I Tyskland gjordes under sommaren 2022 ett försök med ett månadskort för 9 euro (cirka 100 kronor) med fria resor inom hela landet. Det blev en succé med kraftigt minskade koldioxidutsläpp. I Tyskland kommer det därför införas en ”klimatbiljett” som kostar 49 euro per månad med fria resor i hela landet (alltså mindre än halva priset av kommunkortet i Sundsvall).
Det krävs givetvis flera olika åtgärder för att minska utsläppen från transportsektorn. Främjande av cykeltrafik och utbyggda pendlarparkeringar runt om i kommunen är bra satsningar som kan vidareutvecklas. Det kommer också att finnas behov av att anpassa turer och linjer för att tillgängliggöra kollektivtrafiken för fler. Att det finns många andra förbättringsområden hindrar inte att vi redan nu kan ta itu med frågan om de höga biljettpriserna. Andra åtgärder kan genomföras samtidigt.
Om det går att resa genom hela Tyskland för cirka femhundra kronor i månaden kan inte priset för bussresor i Sundsvall vara dyrare. Hjälp oss att påverka politikerna. Skriv på vår namninsamling: Gör det billigt att välja bussen i Sundsvall | MittSkifte | namninsamling och kampanj på nätet
Klimataktion Sundsvall bildar också opinion för avgiftsfri kollektivtrafik genom debatt i Sundsvalls tidning.
https://www.st.nu/2023-01-27/infor-avgiftsfri-kollektivtrafik-och-bygg-ut-pendlarparkeringar