Så når du fram med ditt budskap!

Frida Berry Eklund tipsade om fem B:n.

Hur ska vi inom miljörörelsen bäst kommunicera våra budskap inför EU-valet för att få fler att rösta grönt?

Pia Björstrand från Klimataktions styrelse höll den 12 mars ett välbesökt seminarium om Effektiv klimatkommunikation tillsammans med Frida Berry Eklund på Greenpeace Sverige. Ca 70 deltog, varav en del online.

Några viktiga punkter som togs upp var vikten av att göra en kommunikationsplan där man funderar på vilken målgrupp man vill nå och hur man bäst gör det, vilka kanaler man ska använda, vilka aktiviteter som är värda att genomföra – och vikten av att följa upp så att man inte gör samma sak om och om igen utan att nå resultat.

Frida Berry Eklund tipsade om de 5 B:na: 

1.      Budskapet:  Hur når du bäst din målgrupp? Vad är huvudbudskapet? Gör det enkelt att hålla med. Tala till människors hjärtan! Använd gärna humor.

2.      Budbäraren: Vem är trovärdig avsändare för just denna målgrupp?

3.      Bilden: väck känslor med bildvalet. 

4.      Beteendet: Kommunicera om hur människor i er målgrupp gör klimatsaker tillsammans. Det bidrar till att bygga nya normer.

5.      Berättelsen: Berätta i ord och bild om hur den klimatsmarta framtiden ser ut; skapa sköna visioner!

Utöver det får vi inte glömma att fira våra framgångar! Det är underskattat för att bibehålla motivationen hos dem som är engagerade. Deltagarna på plats fick fira direkt genom att avnjuta en fantastisk marockansk buffé skapad av kreativa Nanni Pilhjärta. Tack för stöd från Naturskyddsföreningen och Klimatriksdagen som gjorde detta möjligt. 

Se seminariet här.

 //